autor Elżbieta Kosela Kalinowska
Data realizacji: 03.10.2002 r. Grupa dzieci: kl. III - IV Czas trwania: 60 minut Cykl tematyczny: „Skarby jesieni” Temat: „Jesienne nastroje – słuchanie utworu A. Vivaldiego „Cztery pory roku – Jesień” – przedstawienie własnych odczuć w ekspresji plastycznej i ruchowej.” Cele: • kształcenie wrażliwości muzycznej, • poznanie sylwetki kompozytora A. Vivaldiego i cyklu utworów zawartych w „Czterech porach roku” • kształcenie umiejętności słuchania i wyrażania swoich emocji w twórczości plastycznej, • kształcenie właściwego stosunku do muzyki poważnej. Metody: • słowna: o pogadanka, • praktyczna: o tworzenie pracy plastycznej. Formy pracy: • zespołowa, • indywidualna. Środki dydaktyczne: • płyta z nagraniem muzyki A. Vivaldiego „Cztery pory roku”, • płyty z nagraniami różnych utworów (np.„Dla Elizy”, „Preludium deszczowe” itp.), • arkusze szarego papieru, farby plakatowe, pędzle. Przebieg zajęć: 1. Pogadanka z dziećmi na temat wpływu muzyki na nasze samopoczucie i nastrój. 2. Słuchanie różnorodnych fragmentów utworów muzycznych, reagowanie ruchem, nazywanie wywołanych uczuć (np. „Lot trzmiela”, „Preludium deszczowe”, „Dla Elizy”, „Taniec z szablami”, „Taniec kurcząt” itp…). 3. Ćwiczenie relaksacyjne (wyciszeni grupy, przyjęcie pozycji leżącej, swobodnej, zamknięcie oczu): wysłuchanie utwory A. Vivaldiego „Jesień” z cyklu „Cztery pory roku”, relacjonowanie własnych doznań. 4. Ilustrowanie środkami malarskimi własnych wyobrażeń powstałych podczas słuchania utworu. 5. Zorganizowanie wystawy prac uczniów: wspólna analiza ich treści. 6. Zabawa interpersonalna pt.: „Zgadnij kim jestem?”. 7. Pożegnanie grupy i zakończenie zajęć. Data realizacji: 29.11.2002 r. Grupa dzieci: kl. I - IV Czas trwania: 120 minut Cykl tematyczny: „Andrzejki i Katarzynki”. Temat: „Czy znasz swoją przyszłość? – zabawa w przepowiadanie przyszłości z wykorzystaniem przygotowanych wróżb.” Cele: • kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole, • kształcenie poczucia odpowiedzialności za przyjęte zobowiązania, • wdrażanie do wspólnego spędzenia wolnego czasu w przyjemnej i koleżeńskiej atmosferze, • poznawanie obrzędowości ludowej, • poznanie ciekawych wróżb i zabaw zespołowych, • wdrażanie do kultywowania tradycji i obrzędowości. Metody: • słowna: o pogadanka wstępna, • praktyczna: o uczestnictwo w zabawach. Formy pracy: • organizacyjne - zespołowe, • rekreacyjne (zabawy ruchowe). Środki dydaktyczne: • wosk, miska z wodą, świeca Ew. lampka nocna, • przygotowane „akcesoria wróżbiarskie” (serca z imionami chłopców i dziewczynek, karteczki z wypisanymi nazwami różnych zawodów, jabłka, łódeczki z papieru, filiżanki z ukrytymi przedmiotami itp…). Przebieg zajęć: 1. Pogadanka na temat zwyczajów i obrzędów związanych z wigilią św. Andrzeja i św. Katarzyny. 2. Wyszukiwanie przysłów na temat sw. Andrzeja i św. Katarzyny w „Księdze Przysłów” – odczytywanie i wspólna interpretacja ich znaczenia. 3. Wspólna zabawa z wykorzystaniem przygotowanych wcześniej rekwizytów: „Kim będziesz w przyszłości?” – losowanie karteczek z nazwami zawodów, „Imię przyszłego wybranka?” – rzucanie wstążką za siebie i odczytywanie pierwszej litery imienia z ułożenia wstążki, „Która panna pierwsza wyjdzie za mąż?” – wyścigi butów, wróżby z wosku – lanie wosku na wodę, odczytywanie znaczeń w świetle płonącej świecy. 4. Wspólna zabawa przy muzyce. 5. Nauka pląsu „Taneczny krąg”. 6. Pożegnanie grupy i zakończenie zajęć. Data realizacji: 03.01.2003 r. Grupa dzieci: kl. III - IV Czas trwania: 120 minut Cykl tematyczny: „Witaj Nowy Roku!” Temat: Konstruowanie „drzewka Marzen noworocznych” – swobodne wypowiedzi na temat własnych pragnień i życzeń w Nowym Roku. Cele: • kształtowanie właściwego stosunku do tradycji i obrzędowości, • poznanie przysłów ludowych związanych z nadejściem nowego roku, • rozbudzanie wyobraźni i potrzeby dążenia do realizacji własnych marzeń, • kształcenie otwartości i szczerości w kontaktach z otoczeniem, • poznanie nowego sposobu kontaktowania się z otoczeniem i wyrażania swoich pragnień. Metody: • słowna: o pogadanka wprowadzająca, o dyskusja, • oglądowa: o pokaz, • praktyczna: o wykonanie wspólnej pracy plastycznej. Formy pracy: • zespołowa, • grupowa, • indywidualna. Środki dydaktyczne: • karteczki z przysłowiami, • nagranie piosenki „Nowy Rok”, • arkusze zielonego kartonu, • kolorowe kartki, nożyczki, • pisaki. Przebieg zajęć: 1. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat własnych przeżyć związanych z pożegnaniem „starego” różnorodnych powitaniem Nowego Roku (zwrócenie uwagi na tradycje: składanie sobie życzeń, wiwaty różnorodnych fajerwerki). 2. Wspólne śpiewanie znanej piosenki pt. „Nowy Rok”: śpiew w kręgu z rytmicznym kołysaniem. 3. Wypisywanie na karteczkach własnych pragnień i marzeń związanych z nadejściem Nowego Roku: ozdabianie karteczek kolorowymi ornamentami, nadawanie im form gwiazdek i kwiatków, odczytywanie własnych wypowiedzi pisemnych. 4. Zabawa integracyjna – dopisywanie własnych imion pod wybranymi hasłami (Chciałabym pojechać w góry; Chciałabym być zdrowa; Chciałabym dostać rower) 5. Wypisywanie „uwspólnionych” pragnień na ozdobnych serduszkach. 6. Namalowanie na styropianie drzewka (pień i bezlistne gałęzie). 7. Stworzenie „świetlicowego drzewka marzeń noworocznych”: przypinanie do gałązek przygotowanych serduszek z wypisanymi marzeniami. 8. Powtórne śpiewanie piosenki „Nowy Rok” – pożegnanie grupy, zakończenie zajęć. Data realizacji: 11.03.2003 r. Grupa dzieci: kl. I - III Czas trwania: 120 minut Cykl tematyczny: „Już przedwiośnie!” Temat: „Czy widziałeś już wiosnę?” – pogadanka z dziećmi na temat oznak wiosny. Wycinanie wiosennych kwiatów: krokusy, przebiśniegi, żonkile… Cele: • kształtowanie wrażliwości na piękno przyrody, • rozbudzanie wyobraźni i zainteresowań wychowanków, • kształcenie poczucia estetyki ciekawych smaku artystycznego, • zapoznanie z gatunkami wiosennych kwaitów. Metody: • słowna: o pogadanka, • oglądowa: o pokaz, • praktyczna: o ćwiczenia plastyczne (wycinanie, łączenie elementów z papieru). Formy pracy: • zespołowe, • grupowe, • indywidualne. Środki dydaktyczne: • nagrania z odgłosami przyrody – śpiew ptaków, szum wiatru, dźwięk padającego deszczu, burza, • atlas kwiatów, ilustracje przedstawiające kwiaty wiosenne, • kolorowe papiery, nożyczki, wycinanki, klej, szablony kwiatów, • gazety. Przebieg zajęć: 1. Słuchanie nagrania z odgłosami przyrody, odgadywanie nazw zjawisk przyrodniczych (szum wiatru, śpiew ptaków, odgłosy burzy i padającego deszczu): Rysowanie rozpoznanych zjawisk na przygotowanych karteczkach przysłów zachowaniem właściwej kolejności np. (śpiew ptaków, deszcz, wiatr, burza) 2. Pogadanka z dziećmi na temat zmian pogodowych zachodzących wczesna wiosną. Opowiadanie wrażeń po wycieczce do pobliskiego lasu i działek ogrodniczych: Odczytywanie własnych spostrzeżeń ze sporządzonych notatek. 3. Oglądanie zgromadzonych plansz przedstawiających różnorodne kwiaty, wyszukiwanie spośród nich takich, które są zwiastunami wiosny (pierwiosnek, krokus, zawilec, przebiśnieg, żonkil). 4. Układanie nazw kwiatów z liter wyciętych z kolorowych gazet – praca grupach. 5. Wycinanie dużych szablonów kwiatów / zawilec, przebiśnieg, krokus, żonkil / malowanie farbami / dobór odpowiednich kolorów – mieszanie barw/. 6. Zagospodarowanie pracami uczniów kącika przyrodniczego pod hasłem – WIOSENNE KWIATY. 7. Wyszukiwanie poznanych gatunków kwiatów w atlasie roślin – odczytywanie informacji na ich temat. 8. Zabawa ruchowa pt. „Odgłosy pzyrody”. Pożegnanie grupy.
|